вторник, 12 мая 2020 г.


10 клас. До 15.05.2020
Вітаю десятикласників і висловлюю сподівання на те, що ви, любі діти,  тему «Сполучник» повторили успішно, а надто – звернули увагу на проблемні випадки правопису цієї службової частини мови. Сьогодні ми з вами повинні звернути увагу на ще одну службову частину мови з не менш складним правописом. Власне, частки, як ви пам’ятаєте, служать для надання смислових відтінків реченню чи окремим його членам, служать для творення словоформ та заперечення. Пишуться вони зі словами окремо, разом чи через дефіс. Повторіть їхні види та правопис за цим відеоскрайбінгом.



Особливу увагу прошу звернути на правопис частки не з різними частинами мови!



Вправи для самоконтролю
1. Перепишіть, розкриваючи дужки. Поясніть правопис часток.
1. Все так (же) над озером мріє калина, де юність моя протекла (В. Сосюра). 2. Пішов (би) я в Україну, пішов (би) додому, там (би) мене привітали, зраділи (б) старому (Т. Шевченко). 3. А серце б'ється, свіжий вітер дише, не (мов) би хоче остудить чоло (М. Рильський). 4. Сьогодні йому, як ні (коли), хотілося (чим) скоріш виїхати за місто (Л. Дмитерко). 5. Не так (то) робиться все хутко, як швидко оком ізмигнеш (І. Котляревський). 6. Вже хто (зна) скільки часу минуло з тої пори (В. Кучер). 7. Гукати в минуле — даремна турбота, гукай у майбутнє — хто (небудь) почує (О. Підсуха). 8. Тішся, дитино, поки (ще) маленька, ти (ж) (бо) живеш навесні (Леся Українка). 9. Що (кілька) метрів зупинялися передихнути (О. Гончар). 10. Любіть працю на Землі, бо без цього не буде щастя нам і нашим дітям, ні (на) якій планеті (О. Довженко). 11. Цей дріт приносить телеграми хто (зна) (з) якої далини (М. Рильський).

2. Поясніть значення словосполучень. Спишіть, розкриваючи дужки.
I. Бігти (не) чуючи ніг; з уст пари (не) пустити; води (не) сколотити; вір своїм очам, а (не) чужим речам; де (не) згода, там часто шкода; (не) всякому слуху вір; (не) далеко шукати; (не) зважаючи (ні) на що; (не) мало води утекло; (не) хтувати (не) безпекою; пороху (не) вистачає; хто (не) довго спить, тому щастить; (не) більше і (не) менше; (не) домогтися; (не) до сміху.
II. (Ні) холодно (ні) жарко; (не) чути (ні) рук (ні) ніг; (ні) живий (ні) мертвий; (ні) де й голки встромити; без (ні) якого наміру; далі (ні) куди; (ні) коли й угору глянути; (ні) кроку назад; (ні) чого й думати; це вже (ні) на що (не) схоже.

Любі діти, прошу вас ретельно опрацювати цей матеріал і готуватися до мовознавчого диктанту, а далі - до контрольної роботи за темою «Прислівник і службові частини мови».

Комментариев нет: