вторник, 24 марта 2020 г.


Любі старшокласники! Буду рада, якщо іспит на повторення вивченого у формі мовознавчого диктанту ви склали достойно або, припустившись окремих помилок, глибоко проаналізували їх. Хочу також нагадати, що, окрім виконання тренувальних вправ за розглянутими минулого тижня темами, ви мали розв’язати всі тестові завдання з довідника О.М. Авраменка, що прикріплені до кожної з них. Прошу вас: перегляньте, чи дійсно всі попередні тестові завдання сумлінно й ретельно вами виконані. Зробіть це з глибоким усвідомленням того, що всі прогалини у знаннях із попередніх тем випливуть у темах подальших. ЗНО цього не любить!  Тож рухаємося далі. Терпіння вам, діти, наснаги й наполегливості!
10 клас (до 26.03.2020)
Розглянувши тему «Дієслово» протягом минулого тижня, ви, любі десятикласники, визначилися одразу з п’ятьма його формами. Зважаючи на це та прагнучи допомогти вам не заплутатися у вирі теоретичних знань про дієслово, хочу звернути вашу увагу на ті його грані, розгляд яких здебільшого може викликати ваші запитання. Розпочнемо з однієї з особливих форм дієслова – дієприкметника. Після теоретичного відеороз’яснення прошу попрацювати з практичними вправами. 
Утворіть від поданих дієслів пасивні дієприкметники минулого часу. Наситити, загоїти, виписати, замісити, виплекати, зшити, зберегти, натрудити, заспокоїти, перемолоти, бажати.
Утворіть від поданих дієслів активні дієприкметники минулого часу.
Постаріти, порідіти, обважніти, згоріти, позеленіти, потемніти, почорніти, посивіти, зомліти, захмеліти.
Перепишіть, розкриваючи дужки. Від дієслів, що в дужках, утворіть активні дієприкметники і поставте їх у потрібному роді, числі й відмінку.
1.Мовчання й тиха скорбота залягли в (заніміти) залі (І. Цюпа). 2. Від землі йде духмяний аромат (зів'янути) трав (Я.Баш). 3. Попадало додолу покручене, (зчорніти) листя (М. Коцюбинський). 4. Стиха лущиться зерно з (перестигнути) колоса (М. Коцюбинський). 5. Бачу, як синє небо розтяли чорні (дихати) крила ворони (М. Коцюбинський). 6. У лісі вже ставало тісно від (прибувати) військ (О. Гончар). 7. Край шляху серед (палати) маків зостався свіжий горбик землі з маленьким гранчастим обеліском (О. Гончар). 8. Смереки жалібно стогнали, наскрізь (промокнути) у темній пущі (І. Франко).
Перепишіть, розкриваючи дужки. Від дієслів, що в дужках, утворіть пасивні дієприкметники й поставте їх у потрібному роді, числі й відмінку.
1.Сумно в гаю (заспокоїти), вічною ніччю (придавити) (Леся Українка). 2. Земле моя рідна! Ти вздовж і впоперек (сходити) (натрудити) солдатськими ногами (М. Чабанівський). З. Добріє світ, (народитися) в любові (Т. Коломієць). 4. Край моря сонце золотить (укрити) лісом гори (Н. Забіла). 5. Ніким не (сходити) нас ждуть путі (О. Ющенко). 6. Рівно й спокійно дише (натомитися) з праці земля (М. Рильський). 7. І на (оновити) землі врага не буде, супостата (Т. Шевченко). 8. Тепла ніч, (наповнити) степовими пахощами, пропливла над Асканією (О. Гончар). 9. Вже минули село і поїхали понад течією, (обсадити) густими старими вербами (І. Нечуй-Левицький).
Перепишіть, відокремлюючи дієприкметникові звороти комами.
Повітря настояне на ароматах горобини й мокрого листя приємно дурманить голову. Біліє розквітла гречка де-не-де підсинена волошками. Безмежний степ укритий снігом спав. Коровай – обрядовий хліб поширений серед багатьох слов’янських народів. Колос викупаний сонцем вклоняється мені. Через вікно в очі зазирнув клапоть неба присипаний срібним теплом. Холодний дощ перемішаний з мокрим снігом заступив ясні обрії.
Перебудуйте речення так, щоб дієприкметникові звороти виділялися комами.
Накреслений за допомогою комп’ютера план приміщення затвердили вчасно. Тихо дрімала встелена осіннім листям земля. Засіки засипали зібраним улітку зерном. Поріділий від непродуманої вирубки ліс зустрів нас непривітно. Дідусеві подарували оздоблену мереживом сорочку. Заплетені  зеленим горошком трави м’яко лоскотали босі ноги.

11 клас (до 27.03.2020)
Розглядаючи тему «Просте ускладнене речення», ми з вами опрацювали два типи ускладнення, а саме: однорідні та відокремлені члени речення. Власне, найважче в цій темі вже позаду. Вам лишилося лише згадати про звертання та вставні і вставлені компоненти, які ви вивчали у 8 класі. Як і минулого разу, хочу запропонувати вам свою улюблену ЕдЕру з дійсно грамотним, простим і чітким роз’ясненням теоретичного матеріалу з тем «Звертання» та «Вставні і вставлені компоненти». На додаток – повторите й пунктуацію при однорідних членах речення. Після відеосюжету – тренувальні вправи на закріплення. І лише після цього – тестові завдання на сторінках 198-207. У добру путь! 

Поставте розділові знаки в реченнях зі звертаннями та вставними словами.
1.Спасибі предки за духовний спадок (Л. Костенко). 2. Я знаю юначе що серце козаче тобі від природи дано (Б. Дворецька). 3. Дивлюсь як зірка гасне у імлі. Навколо неї мабуть є планети (І. Коваленко). 4. Гарний хлопець з іншої планети може завтра в гості прилетить (Л. Костенко). 5. Куди ж ми люди добрі ідемо? (А. Михайлевський). 6. Люди сідайте будь ласка за стіл великодній (Б. Дворецька). 7. Учись людино у землі добра святого щедрості й любові (І. Савич). 8. Зійди сонце під моє віконце та засвіти ясно (Леся Українка). 9. Справді сонце встало і оглядало світ (М. Коцюбинський). 10. Люди в радості й горі ми потрібні одне одному! (М. Томенко). 11. Мабуть від учителя я взяв святу любов до книжки (І. Драч).
Поставте розділові знаки в реченнях зі вставленими конструкціями.
1.І живуть собі щасливо у коханні та миру. Ще й нікому от що диво! не завидують в миру. 2. Улітку під вербою біля хати як добре, що скінчилася зима! княгиня почала дітей навчати. 3.  Не було ще такого літнього ранку хіба вже каміння з неба щоб дід Арсен прозваний Бушлею всидів удома. 4.  Олександра й Наталка дарма що рідні сестри були дуже різні на вигляд. 5. За дверима  з печі добре було видно буяла яблуневим цвітом весна. 6. Не було ще такої жодної зими хіба що вже зовсім позаносить снігом усі водойми щоб хлопці не вийшли на ставок пограти в хокей.
Творче завдання
Складіть пари речень зі словами здається, може, видно так, щоб в одному з речень ці слова були б вставними, а в іншому – членами речення.

Комментариев нет: