четверг, 26 марта 2020 г.


Любі десятикласники! Сподіваюся, що виконанням тренувальних вправ із теми «Дієприкметник» ви закріпили свої знання про цю особливу дієслівну форму. Якщо ж у вас таки виникли запитання стосовно виконаного (та й, власне, із усіх попередніх тем), то зафіксуйте їх  у пам’яті чи на папері і принагідно я дам вам на них відповідь. А ми рухаємося далі, і нині перед нами постає завдання достеменно розібратися з темою «Дієприслівник». Ця дієслівна форма також потребує більш ретельного розгляду, бо її можна сплутати з дієприкметником і наробити прикрих помилок на ЗНО. Тож до вашої уваги – традиційне відеороз’яснення та блок тренувальних вправ на закріплення вивченого. У добру путь!

1.Утворіть від наведених дієслів дієприслівники недоконаного виду теперішнього часу.
Німіти, стояти, сміятися, опрацьовувати, бачити.
2. Утворіть від наведених дієслів дієприслівники доконаного виду минулого часу.
Спитати, вийти, добігти, підняти, обговорити, засміятися.
3. Спишіть, виділяючи комами дієприслівникові звороти.
1. Літак пішов на зниження і незабаром злегка підскакуючи побіг на лижах і зупинився (О. Донченко). 2. Вузька стежка підбігла до кручі і повилась далі крутим берегом над річкою то видираючись на голі горби то ховаючись у низинах (О. Донченко). 3. Коні почувши волю шарпнули з копита, витяглися і помчалися стрілою наввипередки згинувши незабаром у густій куряві (М. Коцюбинський). 4. Атакуючи ворога бійці ще довго чули закличні звуки бойового сигналу. 5. Лише рілля в степу зберігши колір чорний його перелива у золото колось (А Малишко). 6. Роман хотів вирватися, але капітан міцно струснувши його поставив на місце (В. Собко). 7. Ще хвилину люди стояли тихо немов не вірячи в розчарування немов чогось ще сподіваючись (М. Коцюбинський). 8. Світить річка гуляючи заплавами зникаючи у маревах небосхилу (О. Гончар).
4. З наведених речень утворіть речення з дієприслівниковими зворотами.
1. Ми ліземо з кручі в чорну холодну прірву, підпираємо одне одного плечима. 2. Моторошно гуде ліс, видзвонює крижаними кайданами, цокотять обмерзлими кігтями кури в сінях, висвистують крильми, злітають на сідало. 3. На тину півень горланить, розчепірив дзьоба ножицями. 4. Діти почали малювати, виводити кожен своє. 5. Сонце вигрівало дужче й дужче, висмоктувало з землі гарячу душну вологу. 6. Високо під білими хмарками плив шуліка, тримав в обіймах жовтий жмуток 7. Над луками, залитими квітневою повінню, холонув вечір, занурив у мілкі прибережки далеке полум’я хмар (3 тв. Гр. Тютюнника). 8. Легкі хвилі набігали на камінь, утворювали навколо нього мереживо піни. 9. Пронизливо і пристрасно кричали чайки, стрічали день (О. Донченко). 10. Стояли вони мовчазні, вдивлялись у далеке минуле своє і своїх батьків, линули думкою в майбутнє (О. Довженко).
5. Запропоновані речення потребують досконалішої редакції. Відредагуйте їх.
1. Виходячи з вагона, у моєї валізки відірвалася ручка. 2. На протязі зовсім короткого часу Василь Іваничук став самим відомішим шахматистом України. 3. Поскільки гість не знав української мови, ми почали розмовляти на російській. 4. Сидячи в автобусі, мені стало млосно й дуже заболіла голова. 5. Постовий міліціонер зупинив перебігаючого на червоне світло пішохода. 6. Серед заходів по відзначенню цього свята були слідуючі: виступи музичних колективів, конкурси, вікторини.

Комментариев нет: